Eind 2008 gaat Dirk De Boe op bezoek bij Bernard Lernout, oprichter van Het Leerhof, een centrum voor levenslang leren in Vlaanderen. Samen filosoferen ze samen over het belang van creativiteit en innovatie in het onderwijs. Ze besluiten er iets aan te doen. Om hun denk- en slagkracht te verhogen, contacteren ze Pieter Sprangers, professor aan de Karel De Grote Hogeschool en Peter Vandemoortel, directeur van basisschool De Leeuw te Zedelgem.
In 2009 komen ze maandelijks samen om na te denken over het onderwijs in de toekomst. Ze passen hierbij waarderend denken toe en gaan uit van wat er nu reeds goed loopt en hoe het toekomstig leren er uit kan zien. Daarna trekken ze krijtlijnen van de bestaande naar de toekomstige situatie.
In 2010 besluiten ze om het gedachtegoed in een boek te gieten. Om agenda technische redenen kan Peter Van De Moortel niet deelnemen aan de schrijfsessies die in de abdij van Tongerlo plaatsvinden. Bernard, Pieter en Dirk ontwikkelen er verder hun visie via 20 trends die het onderwijs in de toekomst sterk zullen beïnvloeden. Ze maken die trends heel concreet via tips die leerkrachten, directies, studenten en ouders dagelijks zelf kunnen toepassen om vernieuwing en creativiteit in hun leer- en thuisomgeving te brengen. De auteurs geloven immers sterk in de onderwijsvernieuwing van binnenuit.
In 2011 komt het boek Edushock, breinoptimizer voor leren in de toekomst, uit en maakt meteen heel veel ophef in onderwijsland. Het tijdloos boek is intussen in 3e druk en zorgde er voor dat heel veel onderwijsvernieuwers elkaar vonden. Meer info vind je op www.edushock.be