Als Dirk De Boe in 2005 hoofd wordt van de mechanische ontwikkelingsafdeling bij Philips in Brugge, lijkt deze afdeling een kort leven beschoren. De focus in televisieontwikkeling ligt voornamelijk op elektronica en software en alles wat niet tot de kernactiviteiten behoort, loopt gevaar om op termijn naar goedkopere loonlanden te worden uitbesteed. Hij ziet in dat mechanische innovatie en differentiatie de enige manier van overleven zijn. Samen met zijn teamleden ontwikkelt hij een innovatieproces dat jaarlijks voor extra innovaties zorgt.
Zo start hij een creativiteitsruimte, organiseert hij mee inspiratiesessies, zorgt hij voor een ideeënforum en is hij de trekker van het jaarlijkse innovatie event, waaruit steevast een aantal uitstekende ideeën in de nieuwe generaties televisies terecht komen.
Ondertussen verandert hij zelf ook. Als hij de medewerkers creatiever wil laten denken, kan hij zelf niet achterblijven. Hij begint enorm veel te lezen over creativiteit en innovatie, gaat naar diverse conferenties en onderzoekt waar onze creativiteit vandaan komt en hoe we ze kunnen beïnvloeden, zowel individueel als in team. Hij gaat ook te rade bij andere organisaties die ook zoveel mogelijk mensen betrekken bij het ideeëngeneratieproces.
Hij schrijft uiteindelijk zijn bevindingen neer in Creashock, anders denken, durven doen, met resultaat. Meer info over dit boek dat reeds in 2e druk ging, vind je op www.creashock.be/boek